ČO JE MEDIÁCIA?
Mgr. Martina REPČÁKOVÁ
Susedský spor
Rodinný spor
Obchodný spor
Občiansky spor
MEDIÁCIA AKO SPôSOB RIEŠENIA KONFLIKTOV
Mediácia je mimosúdna činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor, ktorý vznikol z ich zmluvného vzťahu alebo iného právneho vzťahu. Mediácia ako metóda s teoretickou definíciou role mediátora a špecifikovanými postupmi, fázami a technikami založená na prístupe zmierlivého riešenia konfliktov, smerujúceho k dohode za účasti nestrannej a neutrálnej osoby.
Mediácia sa používa v prípadoch, keď obe strany sú už v rozbehnutom konflikte a nevedia ďalej svoj spor riešiť bez pomoci tretej osoby. Jednou z podmienok je, že tretia strana nie je v konflikte zainteresovaná a strany nechcú, aby tretia strana autoritatívne rozhodovala o ich spore.
Ako vyzerá mediácia:
„7 krokový mediačný model upravený podľa Charlesa Wigginsa (1996)“
Krok 1. Kontakt so spornými stranami
Iniciovanie a dohodnutie mediácie.
Krok 2. Úvod - dohodnutie pravidiel a oboznámenie strán s mediáciou.
Mediátor je v tejto fáze aktívny, ale na druhej strane všetko, čo povie, si dá schváliť oboma stranami, pretože jedine aktívny súhlas strán aj nesúhlas, pomáha v tejto fáze zapojiť strany do vedenia celej mediácie, a tým vytvára od počiatku ich spoluzodpovednosť za to, ako celá mediácia bude prebiehať. Mediátor si overuje u oboch strán, či porozumeli a prijali so súhlasom všetko, čo povedal. Tak si zabezpečuje prevenciu v tom prípade, že ak sa náhodou riešenie bude uberať nekonštruktívnym spôsobom alebo sa strany začnú hádať, má ľahšiu pozíciu pri udržaní kontroly nad správaním oboch strán.
Krok 3. Rekonštrukcia sporu - strany vyrozprávajú svoj pohľad na konflikt medzi nimi.
Úvod stretnutia by sa mal z mediátorovej strany skončiť tým, že sa strán opýta, či sú pre nich všetky pravidlá a dohody zrozumiteľné a či môžete prejsť k ďalšiemu kroku. Úvod stretnutia by sa mal z mediátorovej strany skončiť tým, že sa strán opýta, či sú pre nich všetky pravidlá a dohody zrozumiteľné a či môžete prejsť k ďalšiemu kroku.
Krok 4. Definovanie sporu - vyjasnenie sporných miest a záujmov strán.
Krok 5. Tvorba možností riešenia konfliktu - navrhovanie riešení a vyjednávanie strán.
Tento krok smeruje strany ku konkrétnym riešeniam. V podstate obsahuje tento krok tri fázy:
a) vymýšľanie návrhov riešení,
b) vyberanie návrhov, ktoré stranám vyhovujú,
c) dojednávanie riešení z vyhovujúcich návrhov.
Krok 6. Napísanie dohody - hľadanie najpresnejšej formulácie dohody a jej napísanie.
Spísanie dohody takisto slúži ako doklad o tom, že mediácia sa urobila a ako presný zápis toho, na čom sa strany dohodli pri riešení ich sporu.
Krok 7. Záver
Poďakovanie stranám, podporenie strán v plnení dohody, ponúknutie ďalších stretnutí v prípade potreby.
Mediácia ako mimosúdne riešenie sporov
Jedným z motivačných faktorov pre využitie mediácie vyplývajúcich zo zákona je, že mediáciu možno použiť v ktorejkoľvek fáze sporu i po začiatku súdneho konania, pričom, ak sa mediáciou dospeje k dohode pred alebo v priebehu pojednávania alebo v zmierovacom konaní, vráti sa účastníkom stanovená percentuálna čiastka zaplateného poplatku súdu.
Riešenie sporov mediáciou podrobne upravuje Zákon č. 420/2004 Z.z. o mediácii. Mediáciou možno riešiť spory, ktoré vznikajú z občianskoprávnych, rodinnoprávnych, obchodných a pracovnoprávnych vzťahov.
Zámerom úsilia o zavedenie inštitútu mediácie do právneho poriadku SR, ktoré vzniklo prijatím zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii, bolo posilnenie prístupu k justícii pre všetkých, ako jedného zo základných práv občanov SR. Mediácia sa tak stala súčasťou politiky zameranej na zlepšenie prístupu k spravodlivosti, pričom potreba jej zavedenia vyplynula z reálnej situácie vzhľadom na rastúci objem súdnych žalôb, predlžovanie súdneho konania, ako aj kvantity a zložitosti legislatívy.
„Kompromis je spôsob, ako rozdeliť koláč tak, aby si každý myslel, že dostal najväčší kúsok.“
LUDWIK ERHARD
CIELE A VÝSLEDKY MEDIÁCIE
Cieľom mediácie je nájsť riešenie akceptovateľné pre obe strany, pričom sa prihliada na záujmy oboch strán.
Výsledkom úspešného mediačného konania je vzájomná dohoda strán o riešení ich sporu, ktorú účastníci mediácie akceptujú. Za splnenia zákonných požiadaviek môže mať aj formu exekučného titulu. Výsledkom úspešnej mediácie je často aj nastolenie dobrých vzťahov a úspešnej komunikácie medzi stranami do budúcna.
Hlavné črty mediácie
- poskytuje pomoc stranám, aby sa samy dohodli na riešení sporu
- dá sa použiť kedykoľvek pred súdnym sporom
- nemá žiadny účinok na postavenie strán v súdnom spore
- je rýchla, neformálna a relatívne lacná z hľadiska uskutočnenia
- je dôverná
Druhy sporov
- rozvod
- starostlivosť o dieťa
- výživné
- bezpodielového spoluvlastníctva manželov
- obchodné a občianske spory
- rodinné, majetkové a susedské spory
- dedičské spory
- pracovnoprávne spory
Výhody mediácie
- mediácia šetrí peniaze aj čas
- mediácia pomáha nenarúšať vaše dobré vzťahy, snaží sa už narušené dobré vzťahy opäť napraviť
- mediácia pomáha stranám komunikovať
- mediácia je neformálna
- mediácia je vhodná, ak sa nechcete súdiť
- mediácia vám poskytuje diskrétnosť a dôvernosť